Content_management سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده می شود، نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوای یک وب سایت را تولید، مدیریت و اصلاح کنند.
به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدانید که چگونه کدنویسی کنید) یک وب سایت بسازید.
سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید بر روی قسمت های رو به جلوتر وب سایت خود تمرکز کنید.
معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا کدام است؟
1_وردپرس
2_جوملا
3_دروپال
4_پرستاشاپ
یک سیستم مدیریت محتوا از چه چیزی تشکیل شده است؟
یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
1-یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) – این بخشی است که به شما امکان می دهد در واقع محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید.
2- یک برنامه تحویل محتوا (CDA) – این فرآیند پشت صحنه و پشت صحنه است که محتوایی را که در CMA وارد میکنید میگیرد، آن را به درستی ذخیره میکند و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده میکند.
برخی از امکانات و قابلیتهای CMSها عبارتند از:
1. بدون نیاز به دانش کدنویسی
2. همکاری آسان
3. نقش ها و مجوزهای کاربر
4. ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO
5. ویژگی های امنیتی و برنامه های افزودنی
6. قالب های از پیش طراحی شده
7. به روز رسانی های ساده
8. زمان بندی محتوا
برخی تصور های غلط در مورد CMS ها:
1- بزرگترین تصور اشتباه عموم در مورد CMSها این است که تصور می نمایند استفاده از سیستم مدیریت محتوا بزرگترین عامل موفق وب سایت ها می باشد. در حالی که واقعیت این است که CMS جهت ساده تر کردن مدیریت و توضیع محتوا بکار می رود. موفقیت یک وب سایت، بستگی به کیفیت مطالب، کیفیت سرویس ها و بازاریابی دارد.
2- تصور اشتباه دیگر عموم، آن است که با استفاده از CMS ، نیازی به طراح وب سایت و یا شخص متخصص در زمینه وب نمی باشد. در این رابطه باید توجه نموده که CMS ها برنامه های منبع باز (open source) بوده و امکان سفارشی سازی آن توسط طراحان برای رسیدن به اهداف شرکت ها فراهم می باشد. با اینکه با CMS ها هر نوع وب سایتی را می توان راه اندازی نمود، ولی راه اندازی و تنظیمات مربوطه نیاز به تخصص داشته و حتما می بایست توسط طراحان وب سایت راه اندازی شود.
موضوعات كلي سايت