جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید

سرور چیست؟ و چگونه يك سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب كنيم؟

سرور در لغت به معنی سرویس دهنده است. اگر بخواهیم تعریفی ساده از سرور ارائه بدهیم باید بگوییم که سرور، کامپیوتری است که اطلاعات را در اختیار سایر کامپیوتر ها قرار می دهد. این کامپیوتر ها ، که کلاینت نامیده می شوند، می توانند از طریق یک شبکه محلی یا یک شبکه گسترده مانند اینترنت به سرور متصل شوند.
می توان گفت سرور کامپیوتری همیشه روشن است و از لحاظ سخت افزاری بسیار قدرتمند مي باشد که کاربران در همه زمان ها و به صورت 24 ساعته از آن انتظار پاسخ به درخواست هایشان را دارند.

چگونه يك سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب كنيم ؟

گام اول

یکی از مهمترین مراحل انتخاب سرور مناسب این است که باید بدانیم کسب و کار ما در کجا قرار دارد و در آینده به کجا خواهد رسید. این که دید روشنی از کسب و کار خودمون داشته باشيد . با این دید که بدانيم دقیقا کجا هستيم و دقیقا به کجا خواهيم رسید می توانيم اولین قدم مهم در انتخاب سرور مناسب را برداريم.همچنين باید فاز کسب و کار را هم مشخص کنیم. این که در فاز شروع ، رشد يا توسعه هستیم .

گام دوم

قبل از اقدام به خرید حتما باید در مورد ویژگی ها و قابلیت های سرور مد نظرتان تحقیق و مشورت کنید. همانطور که می دانید سرورها می توانند دارای این قابلیت ها باشند: منابع سخت‌ افزاری انحصاری ، قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور، اتصال دائمی به اینترنت، سرعت عملکرد بسیار بالا، قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع، امنیت بالا، امکان پیاده ‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.

بودجه یکی از مهمترین عوامل در انتخاب و خرید سرور است و قبل از اقدام به خرید باید بدانیم که نیاز ما دقیقا چیست نباید اینقدر کم هزینه کنیم که چند سال دیگر با چالش روبرو شويم  و نیازهای سازمان ما زیاد شده باشد .مهمترین مسئله این است که به رشد شركت هم توجه کنیم و یک سرور قابل ارتقا تهیه کنیم.  

گام سوم

ادمین یا فردی که مسئول خرید سرور است نیازسنجی سازمان و شرکت را در نظر مي گيرد و دست به انتخاب سرور مناسب خواهد زد.ادمین باید به اين نکات توجه کند، اینکه چه تعداد کارمند داریم چه نرم افزارهایی می خواهیم و چه تعداد از کارمندان با آنها کار می‌کنند چه قابلیت هایی از سرور مان انتظار داریم چند تا سرور می خواهیم حالا به شکل مجازی یا فیزیکی، اینکه چه نوع هاردی و چه تعدادی می‌خواهیم، چه مقدار  RAM می‌خواهیم با چه ظرفیتی، به چه پردازنده ای نیاز داریم.

اگر شرکتتان هنوز کوچک است و ادمین ندارید اکثر شرکت های معتبر خودشان در این زمینه کارشناسانی دارند که به شما مشاوره بدهند که چه سروری با چه کانفیگی برای اندازه و هدف شرکت شما مناسب است.