جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید

انوع وب سایت ها از نظر طراحی

هدف ما از این مقاله بررسی انواع وب سایت از نظر طراحی است. 

١. وب سایت فروشگاهی

وب سایت های فروشگاهی یکی از انواع وب سایت های محبوب و پر تقاضا برای طراحان سایت هستند. روزانه کسب‌وکارهای جدیدی راه‌اندازی می‌شوند که برای فروش محصولات خود نیاز به وب سایت فروشگاهی دارند. 

عناصر و اِلِمان های ضروری در وب سایت های فروشگاهی استاندارد و حرفه ای شامل موراد زیر است:

  • سبد خرید که به کاربران امکان می دهد بتوانند محصولات مورد نظرشان را به آن اضافه و یا از آن حذف کنند.
  • امکان قیمت گذاری محصولات
  • امکان ایجاد تخفیف روی محصولات
  • درگاه پرداخت امن و مطمئن برای انجام تراکنش ها
  • دریافت گواهی SSL
  • Page navigation یا ناوبری آسان
  • ایجاد صفحات دسته بندی محصولات به صورت بهینه
  • امکان اعمال فیلترهای مختلف روی محصولات توسط کاربر
  • قابلیت جستجو در سایت

٢. وب سایت شرکتی

وب‌سایت های شرکتی و تجاری به وب‌سایت هایی گفته می‌شود که به معرفی یک کسب و کار خاص اختصاص دارند. هر کاربر با جستجوی نام برند یک شرکت یا سازمان انتظار دارد به وب سایت آن شرکت دسترسی داشته باشد، در غیر این صورت به وجهه حرفه ای شرکت آسیب وارد خواهد شد.
وب سایت های شرکتی معمولا بر خلاف وب سایت های فروشگاهی مستقیما برای فروش محصولات استفاده نمی شود بلکه این وب سایت ها با معرفی خود، محصولات و خدماتشان کاربران را تشویق می کنند تا برای اطلاعات بیشتر با آن ها تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به آن ها مراجعه کنند.

برخی از مهم ترین عناصر ضروری در وب سایت های شرکتی عبارتند از :

  • لوگو
  • طراحی و دیزاین جذاب
  • ناوبری سریع
  • صفحه “درباره ما” و “تماس با ما”

٣. وب سایت معرفی نمونه کار (Portfolio)

وب سایت های پورتفولیو، وب سایت هایی هستند که به نمایش نمونه هایی از کارهای گذشته اختصاص داده شده اند. افراد متخصص و به ویژه فریلنسرها که می خواهند خودشان را معرفی و کیفیت کار خود را نمایش دهند، می توانند از این نوع وب سایت ها استفاده کنند. تمرکز وب سایت های پورتفولیو فقط و فقط بر ارائه رزومه و نمونه کار است.

4. وب سایت خبری و مجله ای

وب سایت های خبری و مجله ای، وب سایت هایی محتوا محور هستند که به طور مرتب با محتوای جدید به روز می شوند. این محتوا می تواند به شکل های مختلف مقاله، ویدیو یا تصویر باشد  که  به جای تمرکز بر موضوعات تخصصی، وقایع خبری را بررسی می کنند. 

5. وب سایت شبکه های اجتماعی

این سایت‌ها معمولاً به این منظور ایجاد می‌شوند که به افراد اجازه می دهند افکار، تصاویر یا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و یا به سادگی با افراد دیگر در رابطه با موضوع خاصی ارتباط برقرار کنند.

6. وب پورتال

وب پورتال اغلب برای اهداف داخلی یک کسب و کار، سازمان، مدرسه یا موسسه ایجاد می شوند. این پورتال ها معمولا شامل یک بخش لاگین برای ورود کاربران مختلف است. به عنوان مثال، وب سایت دانشگا ها داراری یک وب پورتال است که به دانشجویان اجازه می دهد به اطلاعات واحدهای درسی، نمراتشان و غیره دسترسی داشته باشند.

 همانطور که مطالعه نمودید، وب سایت ها انواع بسیار متنوعی دارند، در عین حال ویژگی های مشترکی نیز می توانند داشته باشند. در واقع، بسیاری از مواقع چند نوع از انواع مختلف وب سایت می توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.


اما یک طراح سایت متخصص باید بتواند تشخیص دهد که شرکت های مختلف، بهتر است چه نوع وب سایتی با چه ویژگی هایی را پیاده سازی کنند. همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از وب سایت های موفق، ترکیبی از انواع مختلف وب سایت را دارند. در نتیجه برای طراحی وب سایت مطابق با اهداف سازمان و کسب و کارتان هیچ محدودیتی وجود ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *