کارگردان کیست

«کارگردان» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای دیگر کاربردها، کارگردان (ابهام‌زدایی) را ببینید.

George Melies.jpg
David Wark Griffith - Sep 1921 EH.jpg
Chaplin-publicity-signed.jpg
Sergei Eisenstein 02.jpg
Fritz Lang (1969).jpg
John Ford, 1946.jpg
Alfred Hitchcock (1955).JPG
Leni Riefenstahl, 1935.jpg
DavidLean1965.jpg
John Huston - publicity.JPG
Welles-Magnificent-Ambersons-Pub-A16.jpg
1990 Venice Film Festival Fellini 03.jpg
Akirakurosawa-onthesetof7samurai-1953-page88.jpg
Luis Buñuel.JPG
Pierre-Auguste Renoir - Jean en tant que Chasseur.jpg
Ingmar Bergman 1957.jpg
Sergio Leone.jpg
Satyajit Ray in New York.jpg
Samuel Khachikian - 1970.jpg
COEN Brothers (cannesPH).jpg
Malick, Days of Heaven.jpg
Stanley Kubrick in Dr. Strangelove Trailer (4) Cropped.jpg
Moustapha Akkad.gif
Roman Polanski at Cannes in 2013 cropped and brightened.jpg
Francis Ford Coppola(CannesPhotoCall) crop.jpg
Amir Naderi Tokyo Filmex 2009 1.jpg
Werner Herzog Bruxelles 01 cropped.jpg
Steven Spielberg 1999 (cropped).jpg
Tim Burton Frankenweenie 2012 3.jpg
Damien Chazelle directing La La Land (cropped).jpg

بعضی فیلم‌سازان نامدار دنیا، از بالا راست به چپ: ژرژ ملی‌یس، دی. دبلیو. گریفیث، چارلی چاپلین، سرگئی آیزنشتاین، فریتس لانگ، جان فورد، آلفرد هیچکاک، لنی ریفنشتال، دیوید لین، جان هیوستون، اورسن ولز، فدریکو فلینی، آکیرا کوروساوا، لوئیس بونوئل، ژان رنوآر، اینگمار برگمان، سرجو لئونه، ساتیاجیت رای، ساموئل خاچیکیان، برادران کوئن،ترنس مالیک، استنلی کوبریک، مصطفی عقاد، رومن پولانسکی، فرانسیس فورد کوپولا، امیر نادری، ورنر هرتسوک، استیون اسپیلبرگ، تیم برتون، دیمین شزل

کارگردان (به انگلیسی: Film director) اصلی‌ترین عامل تبدیل شدن یک فیلم‌نامه به یک فیلم سینمایی یا فیلم تلویزیونی است. به همین دلیل است که همواره، یک اثر تصویر متحرک را، به نام کارگردان آن می‌شناسند.

مهم‌ترین کاری که یک کارگردان در جریان ساخت یک اثر تصویر متحرک انجام می‌دهد، حفظ تم اصلی کار در طی مراحل سه‌گانهٔ پیش تولید، تولید و پس‌تولید است. کارگردان، پس از مطالعهٔ فیلم‌نامه آن را خرد کرده و به قطعات کوچکی به نام سکانس، صحنه و پلان تبدیل می‌کند و متنی با عنوان دکوپاژ تهیه می‌کند. این متن، دستور العملی است برای همه‌ی عوامل سازندۀ فیلم که در آن تمامی جزئیات پلان از قبیل زاویه دوربین، اندازه‌نما، حرکت و گفتار هنرپیشه، نور، زمان، مکان و … نوشته شده‌است. کارگردان باید به اصول و قواعد تمامی مراحل تولید مسلط باشد تا به خوبی بتواند گروه را رهبری کند و به نتیجه‌ی مطلوب برساند. از مهمترین کارگردانان ایرانی می توان به عباس کیارستمی،ساموئل خاکچیان،داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی کیا، علی حاتمی، بهرام بیضایی و اصغر فرهادی اشاره کرد.

اگر بخواهیم بگوییم کارگردان کیست؟ باید به این شکل تعریف کنیم که «کارگردان فیلم، کسی هست  که متعهد است تا اطمینان حاصل کند که هر یک از اجزای فیلم یکنواخت می شود.» این کارگردان است که وظیفه رهبری و هدایت یک گروه را بر عهده دارد و اوست که باید مانند یک ناخدا کشتی را در مسیر مقصد به درستی هدایت کند. درست است که فیلمسازی یک کار کاملا گروهی است اما همه ی نفرات اگر حتی افراد باسابقه و تجربه ای هم باشند اگر  به درستی هدایت نشوند نتیجه ی کار می تواند به یک فاجعه تبدیل شود.  کارگردانان هستند که  می گویند که چگونه صحنه ها بازی شود، چه عناوین مورد استفاده قرار گیرد، چگونه شخصیت ها باید نگاه کنند و چه کسی باید نقاط خاصی را بازی کند.

کارگردان همچنین با افرادی که مسئول نظارت بر نورپردازی، منظره، نوشتن و غیره هستند، کار می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام عناصر با یکدیگر هماهنگ شوند. یک کارگردان مدیر مسئول سه مرحله اصلی است که پیش تولید، تولید و پس از تولید هستند. کاگردان در هر سه مرحله باید انتخاب های درست و دقیقی داشته باشد و هدایت صحیح را انجام دهد. اوست که باید در مرحله ی پیش تولید بازیگران و عوامل خود را مطابق میل خود و پروژه انتخاب کند، او در مرحله ی پس تولید باید به انتخاب لوکیشن نیز دقت کامل داشته باشد. در مرحله ی تولید وظیفه ی یک کارگردن دکوپاژ و بازی گرفتن از بازیگران و ایجاد حس در آن هاست.

یک کارگردان باید به همه ی موارد نظارت داشته باشد. از گریم بازیگر گرفته تا طراحی صحنه ( مقاله مربوط به طراحی صحنه )  و حتی باید صدایی که صدابردار سر صحنه گرفته است را گوش دهد. در مرحله ی پس تولید هم باید بر سر مونتاژ حضور داشته باشد و بر کار تدوینگر نظارت کند، زیرا او بوده که دگوپاژها را زده و او می داند که قصدش از گرفتن پلان ها چه بوده است. ( چگونه تدوین یاد بگیریم )

قواعد اساسی کارگردانی

اصول قاب‌بندی، ریتم، تداوم حرکت، صدا و تصویر از جمله قواعدی هستند که کارگردان برای دکوپاژ به کار می‌گیرد. این قواعد هنری بر خلاف اصول علوم طبیعی چندان ثابت و غیرقابل تغییر نیستند بلکه حاصل تجربیات و ترجیحات کارگردانان پیشین بوده و بر اساس نوع نگرش و سبک هنری فیلم‌ساز، متغیر می‌باشند.

از جمله مهمترین فیلم‌سازان تأثیرگذار که برای نخستین بار تئوری فیلم‌سازی را شکل دادند می‌توان از جنبش مونتاژ شوروی وسولد پودوفکین و سرگئی آیزنشتاین دو فیلم‌ساز روس نام برد. پودوفکین با آزمایش‌های مونتاژی خود سعی کرد نشان دهد که با امکانات مونتاژ می‌توان واقعیت را جعل کرد. در این نوع مونتاژ معمولاً ایدئولوژی و اصول فیلم‌ساز به عنوان اصل قرار گرفته و سعی در نمایش آن می‌شود. در شیوهٔ پودوفکین، فیلم یک رویداد تأثیرگذارتر و جاندارتر از خود رویداد واقعی به نظر می‌رسد. برای همین پودوفکین نوع نگاهش را به سینما مونتاژ انفجاری نامید.

آیزنشتاین بر خلاف پودوفکین بر این باور بود که مونتاژ وصل کردن منطقی نماها نیست تا داستانی تعریف شود. بلکه تدوین، تصادم نماهاست. آیزنشتاین نه در جستجوی بیننده‌ای منفعل بلکه در جستجوی بیننده‌ای خلاق بود. بیننده‌ای که بتواند در تکمیل اثر هنری نقشی فعال ایفا نماید و به سفید خوانی اثر هنری بپردازد. منظور از سفید خوانی معنایی است که بیننده از طریق تجزیه و تحلیل فیلم، به آن می‌افزاید؛ معنایی که به ظاهر در فیلم موجود نیست اما به وسیله تحلیل فیلم می‌توان به آن پی برد. آیزنشتاین معتقد بود برای رسیدن به سینمایی تأثیرگذار می‌توان از عناصر زیر در مونتاژ تصاویر استفاده کرد.

دستیار کارگردان

کسی‌ست که کارگردان را در انجام کارهایش یاری می‌کند و برخی از وظایف او را انجام می‌دهد، از جمله، برنامه‌ریزی فیلم‌برداری، نظم دادن به امور حمل و نقل، هماهنگی با گروه‌های مختلف و فراخواندن افراد مورد نیاز به مکان فیلمبرداری، حفظ نظم و آرامش در سر صحنه‌ی فیلم‌برداری، کنترل بودجه و انجام هر کار دیگری که کارگردان بر عهده او بگذارد. گاه در فیلمی به وجود بیش از یک دستیار احتیاج می‌شود و حضور دستیار دوم یا سوم هم لازم می‌شود، به ویژه در پروژه‌های بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *